INTERN BRANDING: Målet med intern branding er å få alle til å leve og ånde for merket. Da må vi begeistre og skape entusiasme på alle nivåer. Visjon og kjerneverdier må forklares slik at hver enkelt får eierskap og føler ekte engasjement for merket. Alle må forstå hvordan de kan bidra til å styrke merket i sin daglige rolle.
HVORDAN JOBBER VI? Hvilken kultur har vi i dag? Hvilken ønsker vi? For å bygge opp den kultur vi ønsker, må vi avdekke forskjellene. Med utgangspunkt i merkeplattformen (visjon og kjerneverdier) og ved å skape oppmerksomhet og involvere alle, sikrer vi forståelse og forankring. På en engasjerende måte og med mye motivasjon skal alle virkelig ”LEVE OG ÅNDE FOR MERKET”. Hvert nivå i modellen til høyre krever forskjellig type tiltak på forskjellig nivå i organisasjonen.
DET FINNES INGEN SNARVEIER: For å få de ansatte til å bruke sin tid på merket kan man ikke gjøre ett enkelt stunt med oppramsing av verdiene og litt fancy underholdning. Nei, - det handler om å tørre å være utradisjonell, jobbe grundig med å skape forståelse og entusiasme, legge opp til toveis kommunikasjon, gi utmerkelser til de som bidrar, vise at ledelsen tar dette alvorlig og investerer i de ansatte og merket. Ledelsen må jobbe langsiktig og gå foran med godt eksempel. Alltid!
KULTUR OG OMDØMME? En arbeidsplass med god kultur er en attraktiv arbeidsplass. Dersom man velger bort intern branding vil det garantert resultere i en eller annen kultur som neppe er ønskelig. Det fungerer også dårlig å tvinge en kultur på de ansatte. En eneste dårlig opplevelse kan bidra til å ødelegge omdømme og opplevelsen av merket. Ved å kommunisere internt på forskjellige nivåer, motivere og bygge merkevaren innenfra og ut, vil vi belønnes med godt omdømme og vi vil tiltrekke oss gode medarbeidere som er stolte og trygge på sin merkevare. Slikt smitter og gir oss en enklere jobb etter hvert som kulturen ”setter seg”.